רשת האינטרנט מתרחבת ומתפשטת בצורה בלתי פוסקת. ככל שאנו מבלים יותר זמן באינטרנט, כך גם עולים וגדלים מספר האתרים אשר בהם אנו מבקרים. לכל נושא שבעולם קיימים בלוגים ואתרים אשר מתעדכנים באופן שוטף בידי אנשי מקצוע, אך גם אנשים שאינם בהכרח אנשי מקצוע בתחומם. אתרים אלו זוכים לתנועה רבה מכיוון שהם מספקים לגולשים את התוכן אשר בו הם מעוניינים. פוטנציאל השיווק של האינטרנט הינו דבר ידוע ומוכר וכל תקופה מתפתחת שיטת שיווק מתקדמת נוספת. בכדי ליצור את החיבור בין בעלי אתרים כאלו לבין משווקים, נוצרו חברות אשר מספקות תיווך לתוכניות שותפים.
תוכנית שותפים
לכולכם יצא ודאי להיתקל בפרסום ממומן של משווקים במנוע החיפוש הפופולארי 'גוגל'. השיטה שם פשוטה, המפרסם משלם לגוגל כדי שיציב מידע פרסומי מטעם המשווק והמשווק משלם לגוגל על כל הקלקה של גולש על הבאנר/קישור הזה. זו שיטה טובה, אבל משווקים הבינו כי הם צריכים משהו אחר, משהו יותר ממוקד וגם משהו שניתן יהיה למדוד על-פי ביצועים בכדי לא לבזבז כסף לשווא.
בבסיסן, תוכניות שותפים הן חיבור עסקי בין משווק של מוצר כלשהו לבין אתר המקנה למשווק שטח פרסום ומקבל תמלוגים על כך. התמלוגים מחושבים על-פי שלושה קריטריונים מרכזיים – הקלקות (כמו בגוגל), לידים ורכישה. הקלקות הן קריטריון זול יותר ביחס לאחרים. זאת מכיוון שאפילו אם משתמש מסוים הקליק על באנר שהוביל לאתר שלכם, אתם לא יודעים בדיוק מי הוא ומה הם פרטיו האישיים במידה ותרצו לפנות אליו. הקריטריון הבא מבחינת התשלום הינו –'לידים', במידה ואדם נכנס לאתר ומשאיר פרטי התקשרות ('ליד'), תוכלו לפנות אליו בכדי לקדם את המוצר שלכם. הקריטריון האחרון הינו מכירה, במידה והלקוח מבצע בפועל מכירה לאחר שהגיע דרך האתר.
תוכנית שותפים למשווק
תוכניות שותפים נוצרו בכדי לענות על הצרכים הפרסומיים של משווקים. הרי מה שחשוב בסופו של דבר הוא לשווק את המוצר שלך לקהל יעד ספציפי. במקום להוציא משאבים כספיים על פרסום שאינו בהכרח ממוקד, תוכניות שותפים מאפשרות למשווק להגיע לגולשים שסביר מאוד להניח כי יהיו לפחות מעוניינים במוצר אותו הוא משווק.
יותר מכך, שיווק העסק הינו הוצאה גדולה. הבעיה עם רכישת שטח פרסום ממומן באתרים מרכזיים שונים הינה ביכולת שלכם לתרגם את הקמפיין שבניתם לרווח. שיווק בשיטות מסורתיות אלו גם עולה לא מעט כסף. שיווק באמצעות תוכנית שותפים מאפשר לכם להוציא כסף על פרסום תמורת ביצועים בפועל. משמע, אתם מחליטים לשלם תמלוגים עבור לקוחות שקונים מכם מוצרים. אמנם אתם מפרישים סכום מסוים בעבור הפרסום, אבל זה עבור לקוח שבטוח הגיע אליכם דרך אותו אתר!
עם זאת, קיימת בעייתיות מסוימת בשיטה זו. הרי בכדי למצוא אתרים רלוונטיים שכאלו יש להשקיע זמן. מלבד החיפוש, צריך גם ליצור קשר עם בעלי האתר ולפנות עם הצעות מחיר, לנהל משא-ומתן ובקיצור, תהליך ארוך.
בכדי לענות על בעייתיות זו, קמו אתרים שונים המשמשים כמתווכים בין בעלי משווקים המעוניינים לפרסם ובין אתרים שמעוניינים להציע שטח פרסום באתר שלהם. אתרים אלו הינם בעלי אופי ניטראלי ומלבד יצירת הקשר הם גם עוזרים לכם לנהל את מסע השיווק בעזרת אספקת דוחות התקדמות רלוונטיים וכדומה.
דוגמא קטנה שתמחיש את העסק. נגיד שאתה בעל עסק שמעוניין למשווק מוצרי תזונה מסוימים מבלי 'לשרוף' כסף על שיווק רחב היקף כבר בתחילת התהליך. אתה רוצה להגיע לקהל שסביר להניח ירכוש את אותם מוצרים. לאחר שאתה פונה לאחת מחברות התיווך, הן מוצאות אתרים שעוסקים בנושא הזה, דוגמא בלוגים שעוסקים בתזונה. נעשית פנייה לבעלי האתרים מצד חברת התיווך וכל פרטי ההסכם נסגרים ביניהם. משמע במקום להתעסק בכל התהליך, אתם פשוט פונים לחברה שתבצע אותו עבורכם. אתם גם לא צריכים לשלם למספר גורמים שונים. אתם משלמים רק לחברת התיווך והיא כבר מטפלת בשאר.
תוכנית שותפים למפרסם
מפרסמים הינם אנשים שמעוניינים להציע את האתר שלהם בתור שטח פרסום למשווקים שונים. כמו במקרה הקודם, במקום לפנות עצמאית ולחפש משווקים שאולי יהיו מעוניינים ברכישת שטח פרסום, קיימת אפשרות לפנות לחברת תיווך שתבצע עבורם את הקישור.
ניקח לדוגמא אדם שמחזיק בלוג שעוסק בכל מה שקשור לנושא 'עשה זאת בעצמך'. יש תנועה רבה של גולשים באתר שלו מכיוון שהתוכן בבלוג הינו איכותי. עכשיו, מלבד ההנאה בכתיבת הבלוג, בעל הבלוג רוצה להרוויח כסף תמורת ההשקעה שלו וזה גם מגיע לו. הוא לא רוצה להתחיל לשווק חומרי בנייה בעצמו מכיוון שזה כרוך בתהליך מורכב. אבל במידה ומדובר כאמור בבלוג מצליח, אין סיבה שחברות שונות שעוסקות באספקת חומרי בנייה לא ירצו לפרסם באתר שלו.
בשורה התחתונה, תוכניות שותפים הן מצב שבו כל הצדדים נהנים בסופו של דבר מהשותפות. המשווקים נהנים משיווק ממוקד אשר מבוסס על ביצועים והמפרסמים נהנים מכך שהם מרוויחים כסף בצורה שוטפת בעזרת האתרים שהם מחזיקים.