מנוע החיפוש של פייסבוק

פורסם ב-27 בינואר 2013 מאת:
רשת האינטרנט, הייתה מורכבת בראשיתה בעיקר מאתרים מדעיים ואתרי תוכן שנסבו סביב מחקרים מדעיים והעיסוק האוניברסיטאי, וזאת מכיוון שרשת האינטרנט התחילה את דרכה כפרוייקט ניסיוני לרישות מרכזי מחשוב לצורך התמודדות עם אסונות ומקרי חירום בקנה מידה רחב היקף.
כשהפכה רשת האינטרנט למסחרית ופתוחה לכול, בהדרגה כמות האתרים גדלה בצורה משמעותית, ביחד עם הפיכת בניית אתרי אינטרנט לפשוטה וקלה ויצירת מערכות ה"בלוגים" אשר מאפשרת לכול אדם לחלוק את הידע שלו על גבי הרשת. עובדה זאת הפכה את האינטרנט עד מהרה למאגר אין סופי של מידע, תמונות, דעות והתבטאויות יצירתיות כמו גם עצות ומידע שמושי לכול אדם. ללא אפשרות לחיפוש נתונים ברשת האינטרנט לא הייתה כה שימושית ומועילה לנו. מי יכול לדמיין את עצמו עובר על רשימות אתרים (כמו שהיה נהוג בראשיתה של הרשת) כדי למצוא את מבוקשו? כיום אין אנו יכולים לתאר לעצמנו מצב בו ניגש לחפש את מבוקשנו ברשת האינטרנט ללא מנוע החיפוש.

מנוע החיפוש כיום הוא חלק בלתי נפרד מחיינו בדיוק כמו שרשת האינטרנט הפכה לחלק בלתי נפרד מהם. פייסבוק היא אחת הדוגמאות לתופעת ריבוי המידע שהביאה עלינו רשת האינטרנט. פייסבוק כרשת חברתית וירטואלית מאפשרת לנו ולחברינו לדווח "סטטוסים" ולהגיב למישננו בצורה ישירה וליצור איו ספור קשרים חברתיים שבהם אנו מחליפים מידע, יוצרים מידע חדש , מחליפים תמונות רשמים עצות וטיפים ובעצם כול פיסת מידע שיש בה כדיי להועיל לנו כיצורים חברתיים בתוך המארג החברתי הקיומי

לא אחת אנו שולחים שאלה למרחב הקיברנטי שלנו המורכב ממעגלי החברים שלנו בפייסבוק, לדוגמא – "מי מכיר ספר טוב?" , ומקווים לקבל כמה תשובות מחברינו בפייסבוק אשר על דעתם אנו שומחים בהמלצה שכזו. כיום יחסי גומלין כאלה הם אחד הדברים הנפוצים בפייסבוק, ונתונים אלה מרכיבים אחוז גדול מהנתונים שפייסבוק מכילה. אך, באותה מידה – בעיית אינסופיות המידע מגיעה גם לפייסבוק כרשת חברתית המייצגת תת קבוצה מסויימת של האינטרנט בכללו. גם במקרה כזה, מספר המשתמשים העצום של פייסבוק אשר מתרגם לקירות וירטואלים בעצם מהווה "מיני" אתרי אינטרנט בהם יש אין סוף מידע שמושי, שיכול להיות בעל ערך רב אם היינו יכולים להגיע אליו בקלות. בדיוק לצורך מטרה זו פייסבוק עומדת להשיק את מנוע החיפוש החדש שמבוסס על מאגר הנתונים שהצטבר בה ועל זרימת המידע הבלתי פוסקת.


מנוע החיפוש החברתי של פייסבוק


מנוע החיפוש החדש של פייסבוק יאפשר למשתמשי פייסבוק לבצע חיפוש נתונים , בדומה למנוע חיפוש אחר שהם רגילים להשתמש בו כדיי להגיע למידע שמעניין אותם ולקבל דירוג של המידע לפי הקשרים החברתיים שלהם כדיי לדעת איך להתייחס למידע הזה וכמה משקל לתת לו. למעשה, יוכלו המשתמשים באמצעות חיפוש הנתונים החדש של פייסבוק לשאול שאלות את פייסבוק, ולקבל תשובות. כך לדוגמא יוכל משתמש לשאול את פייסבוק "מי מהחברות של החברים שלי הגרות בתל אביב רווקות?" ולקבל תשובה ראויה, אשר עשויה לעזור לו במציאת בת זוג. או באותו אופן, לחפש אחר "כול התמונות שהועלו בזמן המחאה החברתית בתל אביב" וכדומה. כמובן שלאחר שחוותה קשיים בתחומי הפרטיות, פייסבוק מיישמת את מודל הפרטיות שלה על החיפוש וככול הנראה יהיה באפשרות המשתמשים לקבוע בדיוק מה ניתן יהיה לחפש עליהם, או מתוך הנתונים שהם מייצרים בגראף של פייסבוק באותו אופן בו ניתן היום לקבוע אלו אלמנטים של הנוכחות שלנו בפייסבוק אנחנו רוצים לחשוף ולאילו קהלים.

חשוב להבדיל ולהדגיש , שחיפוש זה איננו חיפוש באינטרנט. הרשת החברתית פייסבוק מבוססת על עמוד תווך שנקרא מנוע הגראף החברתי אשר מאחסן ומעבד את כול החומרים שאנחנו מעלים לפייסבוק בהקשר החברתי, הקשרים שלנו והאנשים שמתקשרים איתנו דרך הרשת החברתית הזו. מפתחי פייסבוק עמלו כול השנה האחרונה על מנת לאפשר לנו את יכולות חיפוש הנתונים מעל הגראף החברתי שלנו בפייסבוק, שאמור כתוצאה לתת לנו את התשובות הכי טובות לשאלות שחשוב לנו לשאול או את המידע אותו אנו רוצים לדעת. מי שמכיר את התפתחותה של פייסבוק ושל האינטרנט בכלל יוכל לראות שאין זה מפתיע, שהרי איכות כול מאגר נתונים נקבעת בעצם לפי יכולות החיפוש שלו והיכולת שלו ללקט את המידע הרלוונטי עבורנו מתוך ריבוי הנתונים. מנוע החיפוש החדש של פייסבוק הינו עוד יכולת שפייסבוק מציגה כדיי שהרלוונטיות שלה ונחיצותה ישמרו באופן הטוב ביותר.

פרסום במנוע החיפוש של פייסבוק


בדומה לענקית האינטרנט גוגל שמנסה כל עת לנגוס בשוק הרשתות החברתיות ולהפעיל תוכנמית עיסקית חדשה שתסייע לה להרוויח מפרסום ברשתות החברתיות שלה כך גם פייסבוק מאותת למנועי החיפוש השונים שהיא מסוגלת להגיע לבד לטכנולוגיית חיפוש והצגת מידע בשילוב פרסומות ממומנות בתוצאות החיפוש.
ככל הנראה השינוי של אפשרות להצבת פרסומות ממומנות במיקוד לפי הקשר יסייע לפייסבוק להפוך לפלטפורמה פרסומית אטרקטיבית יותר עבור מפרסמים שרוצים להגיע לקהל יעד איכותי מבלי לגרוע מחווית המשתמש ברשת החברתית עצמה.

מנוע החיפוש של פייסבוק עדיין בחיתוליו ולא ממש מאיים על מנועי החיםוש הוותיקים בשוק, תמיד תהיה האפשרות שפייסבוק תנפיק מנוע חיפוש אינטרנטי מחות לרשת החברתית אך האם היא תוכל לעמוד בתחרות מול ענקית החיפוש גוגל ? כנראה שלא, הסיבה המרכזית היא שיהיה קשה מאוד להתחרות ברמות המיתוג, הרגל הגלישה ואיכות האלגוריתם של מנועי החיפוש הוותיקים.

אין ספק שמנוע החיפוש החדש של פייסבוק ירכז עיניין רב בחודשים הקרובים ויהיה מסקרן להראות כיצד הוא יתפתח ואלו שינויים הוא יביא איתו.
 הדפס מאמר
 שלח לחבר
לא מצאת את שחיפשת? זקוק להכוונה? צור קשר ונוביל אותך בעולם האינטרנט, התקשר 077-6203040.
אתרים לטלפונים סלולריים
הקמת ערוץ יוטיוב
דף מעריצים בפייסבוק
בניית אתרים בטכנולוגיות שונות:
ASP.Net
ASP
MSSQL
JQuery
MySQL
WordPress
PHP
Flash
HTML5
W3C
  • אי.קיי.דיזיין - בניית אתרים
  • טלפון: 077-6203040
  • פקס: 077-6203041
  • אמייל: contact@ekdesign.co.il
  • כתובת: כיאט 6 חיפה, ישראל
  •  
  • צור קשר »